مقایسه سراتو سایپا و مزدا 3 جدید


خودروهای ژاپنی و کره‌ای از پر طرفدارترین‌ها در میان محصولات آسیایی بوده که اتفاقا در ایران نیز حرفی برای گفتن دارند. دو نمونه از محصولات این دو کشور که قرار است در این مقاله به تجزیه و تحلیل آنها بپردازیم مزدا 3 و سراتو سایپا بوده که اتفاقا حسابی در ایران برو و بیا داشته و میخ خود را کوبیده‌اند. اگر مایلید بیشتر درباره ان دو محصول چشم بادومی‌ها و سراتو سایپا و محاسن و معایب آن بدانید تا پایان با ما باشید.

معرفی دو خودرو
سال 2003 بود که کمپانی خودرو سازی مزدا نسلی دیگر از خودروهای سدان را با نام مزدا 3 به بازار عرضه نمود که در سال 2008 نمونه فیس لیفت آن وارد عرصه تجاری شد. ژاپنی‌ها در سال 2009 نسل دوم مزدا و در سال 2013 نسل سوم آن را رونمایی کردند؛ هرچند در ایران نسل سوم این خودرو را تنها در مناطق آزاد می‌توان دید و آنچه در خیابان‌ها می‌بینید نسل دوم آن است. از طرفی سایپا نیز در سال 2013 نسل دوم کیا سوراتو را در خط تولید خود قرار داد. البته این شرکت بعد از مذاکراتی با کیاموتورز بود که توانست امتیاز تولید این خودرو را با کمی تغییر در تولید آن به دست آورده و با نام سراتو سایپا به بازار عرضه کند.

مقایسه طراحی دو خودرو

ظاهر زیبا و خوشحال نمای جلویی مزدا3 نگاه ها را به خود جلب می‌کند. چراغ‌های نسبتا مدرن و زیبا به همراه سپرهای خوش فرم آن چهره‌ای به روز و جذاب از این خودرو به جا گذاشته است. در کابین مزدا 3 نیز زیبایی را می‌توان حس کرد. داشبورد این خودرو با المان‌های اسپرتش و خطوط زیبایی که در آن به کار رفته حسابی خودنمایی می‌کند.
سراتو سایپا چطور؟ جلو پنجره اسپرت این خودرو به همراه خطوط کنار کاپوت، چراغ‌های کشیده در تضاد با چراغ‌های فرو رفته در عقب خودرو نشانی از رد پای طراحان برجسته و کار کشته دارد. نشانگرهایی که در قسمت پشت آمپر به کار رفته‌اند در کنار هارمونی رنگ مناسبی که در کابین به کار رفته طراحی خوبی از آن به جا گذاشته‌اند؛ هر چند بسیاری از کیفیت پایین مواد به کار رفته در کابین شکایت می‌کنند.

مقایسه فنی دو خودرو
مزدا 3 دارای یک موتور 4 سیلندر با حجم 2 هزار سی سی با تنفس طبیعی بوده که قادر است 145 اسب بخار قدرت را در 6500 دور در دقیقه و 187 اسب بخار گشتاور را در 4 هزار دور در دقیقه تولید کند. جعبه دنده این خودرو 5 سرعته از نوع اتومات تیپ ترونیک است و می‌تواند حداکثر سرعتی برابر با 210 کیلومتر در ساعت را در حالیکه شتابی 2/9 ثانیه‌ای دارد، شکل دهد.
سراتو نیز دارای موتوری 4 سیلندر با 1998 سی سی حجم و از نوع تنفس طبیعی بوده که قادر است 156 اسب بخار قدرت را در 6200 دور در دقیقه و 194 نیوتن بر متر گشتاور را در 4300 دور در دقیقه تولید کند. جعبه دنده 6 سرعته اتومات این خودرو نیز می‌تواند حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت را با شتابی 5/10 ثانیه‌ای تولید کند.

مقایسه امکانات و تجهیزات امنیتی دو خودرو
سیستم ترمز و پایداری مزدا 3 شامل سیستم‌های کنترل پایداریDSC، EBD، ABS، سیستم کنترل لغزش TRC و ترمز کمکی BA است. این خودرو مجموعا 6 کیسه هوا داشته که در هنگام وقوع تصادف از سرنشینان محافظت می‌کنند. فرمان الکتروهیدرولیک با قابلیت تنظیم در چهار جهت و قابلیت تعیض دنده از طریق فرمان از تجهیزات منحصر به فرد این خودرو است. کروز کنترل و سیستم قفل دوبله نیز رانندگی آسوده خاطری برای شما رقم می‌زند. سیستم روشنایی این خودرو شامل سنسور نور ، چراغ‌های LED عقب، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب و چراغ‌های زنون جلو بوده که در نوع خود پیشرفته هستند. از دیگر تجهیزات مزدا 3 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• کرمگن و سرد کن صندلی‌ها
• صندلی‌های با روکش چرم
• سانروف
• گرمکن آینه‌های جانبی
• شیشه بالابر برقی درب‌ها
• کامپیوتر سفری
• استارت دکمه‌ای
• سیستم AFS
• قفل مرکزی و ریموت کنترل
اما سراتو سایپا چطور؟ این خودرو نیز مجهز به سیستم ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای، سیستم‌های EBD و ABS است. کیسه هوا اما تنها برای سرنشینان جلو تعبیه شده است. سیستم صوتی این خودرو از نوع پیشرفته است. فرمان هیدرولیک سوراتو که کلیدهای کنترلی روی آن به کار رفته در رانندگی مفید واقع می‌شود. با استفاده از کروز کنترل و سیستم نور نیز می‌توان از رانندگی لذت برد. از دیگر تجهیزات این خودرو شامل موارد زیر هستند:
• چراغ‌های مه شکن جلو و عقب
• شیشه بالا‌برهای برقی
• آینه‌های جانبی برقی مجهز به چراغ راهنما
• چراغ هشدار دهنده عیب موتور
• تهویه مطبوع خودکار

نتیجه گیری
دیدیم که دو خودرو در نوع خود دارای نقاط مثبت و منفی بوده که نقاط مثبت بر منفی‌ها چربیده و دلیل اصلی پر طرفدار بودن این دو هستند. مزدا 3 را توسط گروه بهمن و سراتو سایپا نیز توسط شرکت سایپا در ایران عرضه و به دست مشتریان می‌رسند.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>